هزینه برای آزادی و تغییرات فرهنگی
نگارنده : احمد لطفی گرچه موتور تغییرات و خواسته های منطقی و جدید، خود انسان و اراده ی اوست. خداوند انسان را مختار آفریده است، که راه درست و راه خطا را به هر انگیزه ای خودش انتخاب می کند. و سرانجام آنچه خود انتخاب کرده است،هم به حساب وی نوشته می شود، و پاداش
نگارنده : احمد لطفی
گرچه موتور تغییرات و خواسته های منطقی و جدید، خود انسان و اراده ی اوست. خداوند انسان را مختار آفریده است، که راه درست و راه خطا را به هر انگیزه ای خودش انتخاب می کند. و سرانجام آنچه خود انتخاب کرده است،هم به حساب وی نوشته می شود، و پاداش یا عِقاب اعمال هم برطبق همان انتخاب رقم می خورد.
علامه ی طباطبایی معتقد است، انسان ها در زندگی هر شخصی سعادت را بر طبق آنچه که از معنای دستورات و متون دینی تشخیص می دهد، انجام می دهد. بنابراین هر انسانی در زندگی هدفی دارد و برای رسیدن به هدف نیازمند برنامه می باشد. و در نهایت برای اجرای برنامه، و رسیدن به هدف، تلاش و کوشش مستمر ضرورت دارد.(نقل به مضمون)[۱]
انسان برای رسیدن به آزادی، رشد عقلی، و پویایی در زندگی، باید هزینه ی صرف زمان، و گاه شجاعت داشتن، خود سازی و مبارزهی قلمی، سخنی، و…همه به نوعی لازمه ی چنین کار و اهدافی هستند.
برای خواسته های ضروری باید تصمیم درست اتخاذ کرد.
آلبرکامو در این باره می گوید؛
” اگر کفشهایت، پایت را می زد،و از ترس مردم پا برهنه نشدی، و درد را به پایت تحمیل کردی، دیگر در مورد آزادی شعار نده!”
دگرگونی فرهنگی:
هرچند جوامع انسانی نسبت به رها کردن سنتها ، ارزش ها و آداب و رسوم خود و قبول عناصر فرهنگی جدید انعطاف ناپذیر و سخت گیر هستند اما کمتر جامعه ایی را میتوان یافت در طول تاریخ که دچار تغییرات و دگرگونی های فرهنگی نشده باشد.
بدیهی است روش ها و میزان این دگرگونی ها متفاوت است. هرجا که عناصر جدید و مجموعه هایی نو در فرهنگ ظاهر شود و بدین سان ، محتوا و ساخت فرهنگ راتغییر دهد ، دگرگونی فرهنگی رخ می دهد.
مقاومت در برابر دگرگونی هنگامی بیشتر میشود که این دگرگونی ها با انحراف شدید از ارزشهای سنتی و رسوم همراه باشد.
(مبانی جامعه شناسی / بروس کوئن )
نیچه نیز،معتقد است؛
“هر کس که دو سوم از اوقات شبانه روز به خودش تعلق نداشته باشد،برده است.تفاوتی نمیکند که دولتمرد
بازرگان،یا دانشمند باشد.”
ساموئل بکت نیز می گوید؛
“فریادهای زده نشده، یواش یواش چین و چروک های روی صورت می شوند.”[۲]
ختم کلام آن است که انسان برای رسیدن به هدف تلاش و از خود گذشتگی و هزینه باید بنماید.
پاورقی:
[۱]- قرآن در اسلام، سید محمد حسین طباطبایی، نشر دفتر اسلامی، سال ۱۳۶۱، صفحه ۱۳
[۲]- اقتباس از کانال شبکه جامعه شناسی
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰